Globalizace nebo internacionalizace jsou pojmy, kterými by se Vaše firma jistě pyšnila na každém kroku. Není to totiž nic snadného dosáhnout tohoto cíle.
Některé firmy nejsou na tento vstup na zahraniční trh připravené, jiné zase tento krok uničí, pak ale hořce litují. Není snadné se připravit na to, co Vás čeká na trhu, který se liší kulturně, což znamená naprosto jinou poptávku. Proto níže nastíním pár bodů, které stojí za zvážení, než se poohlédnete po něčem za hranicemi republiky.
1. Kulturní bariéra. Když se zaměřujete na určitý trh, pak jistě musíte zvážit kulturu dané země. Zda se podobá té Vaši, hraje významnou roli v plánování podnikové strategie. Zkuste se vydat na dané místo a zaměřte se na faktory, které Vás zajímají. Možná si můžete naplánovat nějakou networkingovou sešlost a získat informace od lidí, který krok tímto směrem již učinili.
2. Průzkum trhu. Když jste se rozhodli, kterým směrem se vydat, pak je nasnadě zajistit průzkum trhu. Tohle je jistě více „cost-effective“ metoda než začít s prodejem a na základě úspěchu či naprostého fiaska naplánovat další kroky.
3. Jazyková bariéra. Pokud si myslíte, že se když se Vaše jazyky podobají a není nutné dělat nějaké personální úpravy ve Vaší společnosti, protože v nejhorším případě je tady angličtina jakoby lingua franca, pak se nechte vyvést z tohoto omylu. Vždy je lepší mít klíčové zaměstnance s bilingválními znalostmi a to platí i pro dceřinou společnost v zahraničí. Pokud pak naplánujete pro zaměstnance jazykové kurzy, nic tím rozhodně nezkazíte.
4. Zvážení jiných možností. Když jste měli teď možnost si tyhle body promyslet, není vůbec špatné si položit otázku, zda to máte vůbec zapotřebí. Nechci podlamovat Vaši sebedůvěru či víru v budoucnost Vaší společnosti, jen je někdy zbytečné expandovat do zahraničí, když na domácím trhu čeká daleko více příležitostí, které jste nestihli ještě zvážit. Porovnejte si, co bude více prospěšné pro Vás a Vaší firmu, teprve pak dělejte rozhodnutí.
5. Příprava na expanzi. Když jste si pevně vědomí, že je zahraniční trh ten správný směr, kterým byste se měli vydat, pak běžte. Udělejte vše pro to, abyste uspěli. Připravte zaměstnance, uspořádejte workshopy, kurzy a hlavně jim ukažte jistotu, že tohle je správný krok i pro jejich budoucnost a není důvod se ničeho obávat. Není od škody si najít nějakého partnera, který při vás bude stát a bude mít dostatečné znalosti z obchodního prostředí dané země. Svět je plný profesionálů, kterých se můžete zeptat a obrátit se na ně pro radu, jde totiž o budoucnost, která leží ve Vaších rukou.